پروپوزال ارزيابي ديدگاه ها و عقايد متخصصين درباره سربار اطلاعات وب

۱۲ بازديد
پروپوزال ارزيابي ديدگاه ها و عقايد متخصصين درباره سربار اطلاعات وب

هدف از اين پروپوزال ارزيابي ارزيابي ديدگاه ها و عقايد متخصصين درباره سربار اطلاعات وب بصورت جامع و كامل و جامع و با منابع جديد مي باشد

دانلود پروپوزال ارزيابي ديدگاه ها و عقايد متخصصين درباره سربار اطلاعات وب

اضافه بار اطلاعاتي وب پروپوزال اضافه بار اطلاعاتي وب تاثير اضافه بار اطلاعاتي بر كاربران عوامل و اثرات اضافه بار اطلاعاتي تعديل و كنترل اضافه بار اطلاعاتي عوامل موثر بر ايجاد اضافه بار اطلاعاتي وب عوامل موثر بر كنترل اضافه بار اطلاعاتي وب
دسته بندي رشته فناوري اطلاعات (IT)
فرمت فايل doc
حجم فايل 318 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 48

دانلود پروپوزال پايان نامه كارشناسي ارشد رشته فناوري اطلاعات

ارزيابي ديدگاه ها و عقايد متخصصين درباره سربار اطلاعات وب

 
 
 
 
چكيده 
       اطلاع يابي درمحيط وب فرايندي پيچيده و چند وجهي است و عوامل ريز و درشت متعددي برموفقيت يا شكست آن تاثير ميگذارد. آنچه در اين تحقيق  آمد درآمدي بر نه يك بلكه چندين مبحث مفصل درحوزه بازيابي اطلاعات در وب بود. به رغم اهميت انكار ناپذير اين عوامل هنوز دانش موجود در اين زمينه بسيار محدود است. بويژه مجهولات موجود پيرامون عوامل مرتبط با كاربران به مراتب بيش از معلومات موجود ميباشد. اين حوزه پژوهشي هنوز مراحل مقدماتي خود را سپري ميكند و زمينه هاي پژوهشي فراواني پيش روي محققان وجود دارد. براي بهبود شرايط نه چندان مساعد حاكم بر فرايند بازيابي اطلاعات در وب لازم است همكاري و تعاملي مستمر بين متخصصان رايانه و كتابداران و متخصصان اطلاع رساني وجود داشته باشد. خوشبختانه در حال حاضر در گروههاي پژوهشي اين حوزه دركشورهاي مختلف اين مساعدت به نحو فزاينده اي رو به گسترش است.
 
 بازيابي اطلاعات در وب زماني موفق خواهد بود كه دانش موجود درباره رفتارهاي اطلاع يابي كاربران گسترش يابد و از سوي ديگر نظامهاي بازيابي كاربر پسندتر در اختيار افراد قرار گيرد. همانطوركه گفته شد اكنون در بسياري از دانشگاهها و مراكز آموزشي دنيا كتابداران و متخصصان اطلاع رساني با كادر آموزشي اين مراكز در بهبود سواد اطلاعاتي كاربران وب ميكوشند. روشهاي اطلاع يابي در وب و چگونگي تحليل و ارزيابي منابع الكترونيكي جزء مباحث عمده دراين فرايند محسوب ميشود.تعداد كاربران و جستجوگران وب هر روز بيشتر ميشود و بازيابي اطلاعات از اين محيط بيش از گذشته در زندگي روزمره افراد اهميت مييابد. اطلاع يابي در وب در حال حاضر با چالشهاي متعددي مواجه است و گذر از اين چالشها نيازمند يافتن راهكارهايي درخصوص تسهيل و تسريع فرايند جستجو براي عموم كاربران است. اين امربيش از آنكه نيازمند طراحي و ساخت ابزارهاي كاوش پيچيده تر باشد ، مستلزم شناخت بيشتر از جنبه هاي كاربرمدار اين فرايند است
در بيشتر موارد ذكر شده در پرسشنامه، نظرات كتابداران و متخصصان فناوري اطلاعات نزديك به هم ميباشد. 
 
 
      امروزه، يكي از مهمترين موضوعات در زمينه مديريت اطلاعات، مسئلهاي است كه از آن به عنوان «اضافه بار اطلاعات» ياد ميشود. با ظهور اينترنت اهميت اضافه بار اطلاعات دو چندان شده است. اين پژوهش به بررسي نظرات متخصصين اطلاع رساني در مورد اضافه بار اطلاعاتي وب جهت ارائه راهكارهاي بهتر و مناسبتر براي رفع و كنترل اضافه بار اطلاعاتي وب، ميپردازد. در اين پژوهش كه جامعه آن كتابداران و متخصصان  اطلاع رساني عضو گروه بحث دانشگاه فردوسي مشهد است از دو روش تحليل محتوا و روش پيمايشي استفاده شده و  ابزار گردآوري دادهها پرسشنامه مبتني بر وب مي باشد. همچنين به منظور پربارتر بودن پژوهش نظرات متخصصين فناوري اطلاعات نيز جويا شد. 
 
با توجه به نتايج پژوهش، نظرات متخصصين اطلاع رساني و فناوري اطلاعات در بسياري موارد نزديك به يكديگر بوده‎اند. از نظر هر دو گروه وجود اطلاعات تكراري، وجود اطلاعات غلط و نادرست، وجود اطلاعات بيربط از ديد كاربر، وجود اطلاعات بي ارزش از ديد كاربر از مهمترين عوامل ايجاد اضافه بار اطلاعاتي هستند. بسياري از آنان معتقد بودند كه اضافه بار اطلاعاتي در زماني كه فعالانه به دنبال موضوع مورد جستجوي خود هستند رخ ميدهد.
 
 اتلاف وقت، تأخير در تصميم گيري، خستگي اطلاعاتي و اتلاف هزينه از مهمترين اثرات اضافه بار اطلاعاتي از ديدگاه هر دو گروه هستند. همچنين آنان عوامل ابزاري مانند وجين و حذف اطلاعات غير مرتبط، استفاده از محيطهاي رابط كاربري مناسب در بازيابي اطلاعات، استفاده از راهنماهاي موضوعي و زبانهاي كنترل شده، استفاده از فيلترينگ و كنترل راههاي شيوه هاي دريافت اطلاعات، استفاده از سيستمهاي خبره و هوشمند مانند سيستمهاي پيشنهاد دهنده و هم عوامل سازماني مانند دقت در ورود اطلاعات، آموزش مهارتهاي فني و علمي افراد در بازيابي اطلاعات ارزشمند، توسعه استانداردهاي ذخيره و بازيابي اطلاعات را در كنترل و رفع اضافه بار اطلاعاتي مؤثر دانستهاند. در اين پژوهش نيز مشخص شد كه بين برخي مشخصات دموگرافيك افراد نظير سن ، جنس، نوع كتابخانه اي كه افراد در آن مشغول به كارند و برخي عوامل و اثرات اضافه بار اطلاعاتي رابطه معنادار وجود دارد.
 
 
 
كليد واژه ها : اضافه بار اطلاعاتي، وب، متخصصين اطلاع رساني، سرريز اطلاعات
 
 
 
اهميت و ارزش تحقيق
دنياي اينترنت سهم عمده اي از جنبههاي مختلف فعاليتهاي علميبشر را به خود اختصاص داده است. اطلاعات در اينترنت در هزاران سايت و به شكلهاي مختلف ذخيره ميشود و باعث به وجود آمدن سر ريز اطلاعات يا اضافه بار اطلاعاتي ميشود به طوريكه دسترسي به اطلاعات مطلوب را با چالشهايي  روبه رو ميسازد. امروزه مشكل حجم زياد اطلاعات به صورت وسيعي شناخته شده است. زندگي در جامعه اطلاعاتي سبب شده است افراد توسط اطلاعاتي كه حتي در جستجوي آنها نيستيند بمباران شوند. همه ما توسط افزايش شمار منابع اطلاعاتي احاطه شدهايم.  موفقيتها و پيشرفتهاي علميدر گرو يافتن اطلاعات معتبر و صحيح در زمان مورد نياز كه هدف اصلي هر پژوهشگر و جستجوگر در اينترنت است، ميباشد.
 
 مطمئناً كتابداران و متخصصان اطلاع رساني كه سازماندهي اطلاعات از مهمترين وظايف آنها محسوب ميشود از افراد مهمي هستندكه به ساماندهي حجم وسيع اطلاعات بويژه در محيط وب ميپردازند كه در اين بين تعديل و كنترل اضافه بار اطلاعاتي از وظايف مهم آنها محسوب ميشود. آگاهي از نظرات و ديدگاههاي اين افراد در مورد مفهوم اضافه بار اطلاعاتي در وب ، عوامل موثر در ايجاد آن ، اثرات و پيامدهاي آن، رفع و برطرف سازي ،كنترل و تعديل اضافه بار اطلاعاتي وب منجر به برداشته شدن گامهاي مهمي مانند برنامه ريزي و سياستگذاري صحيح كه اين نيز به نوبه خود سبب پيشرفت در زمينه طراحي بسياري از پايگاههاي اطلاعاتي، وب سايتها مانند وب سايتهاي دانشگاهها و سازمانهاو... ،دسترسي به اطلاعات مطلوب در زمان مطلوب ، بالا رفتن كيفيت تصميم كاربران، كاهش هزينه هاي كاربران و مصرف كنندگان اطلاعات، جلوگيري از دوباره كاريها  و... خواهد شد. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
فصل اول:كليات پژوهش
مقدمه 1
1-1 شرح و بيان مساله پژوهشي 2
1-2 اهميت و ارزش تحقيق 4
1-3 كاربرد نتايج تحقيق 5
1-4 اهداف تحقيق 6
1-4-1هدف اصلي 6
1-4-2 اهداف فرعي 6
1-5 سوالات پژوهش 6
1-5-1 سوال اصلي 6
1-5-2  سوالات فرعي 6
1-6 تعاريف مفهومي و عملياتي تحقيق 7
1-6-1 تعاريف مفهومي 7
1-6-1-1 مفهوم اضافه بار اطلاعاتي در وب 7
1-6-2 تعاريف عملياتي 8

1-6-2-1 ايجاد اضافه بار اطلاعاتي در وب 8

1-6-2-1 ايجاد اضافه بار اطلاعاتي در وب 8

1-6-2-2 تاثير اضافه بار اطلاعاتي در محيط وب 9

1-6-2-3 كنترل اضافه بار اطلاعاتي در وب 9

1-6-2-4 مواجه شدن فرد با اضافه بار اطلاعاتي در وب 10

1-6-2-5 تعديل اضافه بار اطلاعاتي در وب 10

 
3-1 روش پژوهش 60
3-2جامعه پژوهش 61
3-3-نمونه گيري و تعيين حجم نمونه 61
3-4 ابزار گردآوري اطلاعات: 61
3-5 روايي و پايايي ابزار گردآوري اطلاعات 62
3-7  خلاصه فصل 63
 
منابع
 
 
 
 
 
 
 
 

دانلود پروپوزال ارزيابي ديدگاه ها و عقايد متخصصين درباره سربار اطلاعات وب

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.